hvidklædt_kvinde_står_ved_mand_liggende_i_hospitalsseng

For voksne

IKAST-BRANDE:DOX: Lige før døden

21.03.23
Dokumentar og samtale om, hvordan døende, pårørende og plejepersonale forholder sig til livets sidste fase. Efter filmen mulighed for spørgsmål til både filmens instruktør Anne Wivel. og Præst Arne Holst-Larsen. Bibliotekschef Martin Lundsgaard Leth faciliterer samtale og spørgsmål fra publikum

For tolv år siden mistede filmens instruktør sit livs kærlighed, politikeren Svend Auken. Nu træder hun atter ind på stue 7, den selvsamme hospicestue, hvor hendes mand levede sine sidste dage. I så mange år har hun levet med en undren og en nysgerrighed.
Nu ønsker hun at forstå og genskabe sig øjeblikket lige før døden indtraf, et øjeblik hvor livet på magisk og uforståelig vis udfoldede sig i al sin pragt. Hun vil finde ud af, hvorfor det trods alt er muligt for døende og pårørende at udholde denne sidste fase sammen. Hvordan kan livet indfinde sig trods dødens konstante tilstedeværelse?
Filmens fortæller vender sig imod den umiddelbare nutid og skildrer de ansattes refleksioner over deres meningsfulde arbejde med de døende, deres pårørende og det liv, som endnu ikke er slut.
Filmen er en beundring og hyldest til livet og ikke mindst til de mennesker, som bringer glæde og mening til tiden lige før døden.