Anbefalede bøger fra bibliotekets oplevelsescafé

Kim, Diana og Benoit anbefaler…

Den 10. oktober 2019 har bibliotekarerne Kim, Diana og Benoit haft den fornøjelse at anbefale bøger, de har læst i år. Her kan man uden tvivl finde en bog til efteråret, hvis ikke flere!
Der kommer en ny oplevelsescafé engang til foråret med mange nye bøger.

Kim anbefaler ”Ækle æventyr” af  Rune T. Kidde
Ideel til både højtlæsning og selvlæsning. Forfatteren vender vrangen ud på de klassiske eventyr, så de tilføjes en finurlig humoristisk dimension, men bevarer deres originale historie. Mød f.eks ”Snifhvide og de syv små vietnamveteraner”, ”Den lilla møghætte og pulven” og mange andre.

Benoit anbefaler ”Hvad man kan se herfra” af Mariana Leky
Hver gang fortællerens farmor Selma drømmer om en okapi, ved alle i sin landsby, at nogen vil dø i løbet af det næste døgn. Alle beboere forbereder sig: en komisk og poetisk historie. Bogen blev kåret som årets bog i 2017 af de tyske boghandlere.

Diana anbefaler ”Den halve konge” af Joe Abercrombie
Den halve Konge er et perfekt eksempel på en fantasy bog, for voksne, som udfordrer både sproget og oplevelsen af genren. Der er tænkt på detaljerne og der bliver tegnet fantastiske billeder af, ikke blot landskabet, men hele den verden vi bevæger os i. Den halve konge, vil jeg kategorisere som historisk fantasy, men nedenfor ses der også eksempler på dystopisk fantasy og mytologisk.

Kim anbefaler “Central Park” af Guillaume Musso
Velkomponeret thriller med forrygende slutning. Lænket sammen i Central Park New York vågner Alice og Gabriel på en bænk. De kender ikke hinanden, men det kommer de til i deres forsøg på at opklare hvorfor de er havnet på bænken. Undervejs i deres opklaringsarbejde åbenbarer der sig en uhyggelig hemmelighed.

Benoit anbefaler ”Da Audrey Wilde forsvandt” af Eve Chase
Gys, kærlighed, sorg, forældreliv, hemmeligheder og et landsbysamfund: ”Da Audrey Wilde forsvandt” er et godt bud på en ny britisk roman.

Diana anbefaler ”Historien om os” af Renée Carlino
Historien om os, blev for mit vedkommende, læst på en aften. Den er, som det meste andet i genren, forudsigelig, men med twists og drejninger, som ikke altid er til at regne ud. Forudsigeligheden til trods havde jeg svært ved at lægge bogen fra mig, for jeg måtte lige vide hvad der kom til at ske på den næste side. Bogen er skrevet så man følger nutiden i 1. person, hvorimod fortiden fortælles ved at hovedpersonen læser en bog om hendes liv. En spændende fortællemetode, som virker i denne bog.

Kim anbefaler ”Oceanet hvor grusvejen endte” Neil Gaiman
En ældre herre besøger sin hjemegn, hvor han ser at hans barndomshjem er revet ned, men huset for enden af vejen hvor han mødte varme og kærlighed er der stadig. Gensynet med huset lukker også op for barndomserindringer om onde kræfter og oplevelser, som var alt for farlige for en lille 7-årig dreng.

Benoit anbefaler Adrian McKintys krimiserie med Sean Duffy
De barske 80’erne i Nordirlands borgerkrige: uro, drab, bomber. Sådan er Sean Duffys hverdag i det britiske politi. Mange henvisninger (musik, datidens kultur) er med ti at bygge en ægte stemning.

Diana anbefaler "Fårking gravid" af Sofie Linde
Denne bog er en del af en populær form for litteratur der er kommet det seneste par år. Jeg kalder den selvbiografisk selvhjælp, fordi der ofte bliver givet gode råd med på vejen. I Fårking gravid, som i mange af de andre, bliver der taget fat i et tabubelagt emne, for hvem synes ikke det er fedt at være gravid? Hvis man ser på sociale medier, så synes alle i hvert fald det er fantastisk. Der er et opgør med perfekthedskulturen og fremtrædende personligheder fortæller deres historie om hvor ufedt det er at være gravid, hvordan det ikke at kunne få et barn farver ens verden eller hvordan man lærer at få et familieliv som musiker med mange dage på vejene. Alt sammen spændende læsning, hvis man selv søger et opgør med det evige glansbillede man sætter op for omverdenen.

Kim anbefaler ”Tatovøren fra Auschwitz” af  Heather Morris
Gribende roman baseret på jødiske Lale Sokolov erindringer. Han arbejdede i Auschwitz med at tatovere numrene på fangernes arme når de ankom med togene. Under arbejdet kom han til at kigge en pige i øjnene, som blev hans store kærlighed og sammen overlevede de både sult, sorg og ydmygelser.