Hjælp, jeg skal skrive opgave

Få hjælp og gode råd fra dit bibliotek til din opgave

Før du starter
Inden du går i gang med at skrive, er det godt at tjekke skrivopgave.dk, hvor der er masser af vejledning. Den helt nye litteraturlisteautomat er virkelig guld værd.

Nu hvor du ikke kan besøge det fysiske bibliotek, så foreslår vi, at du undersøger, om der findes et Faktalink om dit emne. Faktalink er artikler om alverdens emner. Og der er altid gode kildehenvisninger til videre søgning om dit emne. Den Store Danske kan benyttes frit på nettet: det kan måske være noget for dig.

Brug netmedierne

Biblioteket giver dig adgang til mange databaser, hvor du kan finde kilder og artikler af høj kvalitet - og ikke nødvendigvis noget, du kan finde på Google.
Skriver du i historiefag, kan du med fordel slå dit emne op i Danmarks historien.

Europa World Plus er til dig, der skal bruge statistikker: denne database samler nemlig alt statistik om næppe hele verdens lande, fra befolkningstal til økonomi, skovarealer, mm. Databasen opdateres jævnligt. Danske officielle statistikker finder du på Danmarks Statistik.

Skriver du i danskfaget kan vi kun anbefale at du giver Forfatterweb et kig. Litteratursiden giver dig også adgang til mange boganalyser, interviews, temaer.

Hvis du skal bruge naturvidenskabelig information - så gå i Gale in Context: Science. Husk også en tur forbi Videnskab.dk.

eReolen er dit digitale bibliotek: udover skønlitterære romaner kan du også finde fagbøger som e-bøger og lydbøger, der dækker mange forskellige fag. Prøv her.

Skal du bruge danske avisartikler, kan du få via Infomedia og bibliotek.dk med det samme få adgang til mange.

Billeder og illustrationer

Skal du bruge billeder til din opgave, så husk at tjekke, om et billede kan frit bruges eller ej. Der findes mange hjemmesider der giver dig adgang til billeder, der frit kan bruges til ikke-kommercielle formål (Link til skrivopgave.dk). Du kan også lave en søgning i Google og sortere som vises her

Lav en logbog over dine søgninger

Vil du undgå at lave to gange den samme søgning, så husk at lave din egen logbog, hvori du kan skrive hvilke hjemmesiden du har undersøgt, hvilke emneord du har brugt, hvor mange svar du fik og hvornår du har lavet den søgning. Du vil spare tid og bevare overblik på denne måde.
*Søgning nr. X/ evt. dato.
*Emneord brugt til din søgning
*Hjemmesiden eller database brugt til din søgning
*Antal svar du fik
*Evt. kommentarer til  din søgning

Få hjælp på biblioteket

Du kan se alle vores databaser på denne liste.
Du kan logge ind på de fleste af dem hjemmefra med dit cpr-nummer og pinkoden, du låner med. Er du ikke registreret som låner endnu, kan du gøre det på bibliotekets hjemmeside med Nemid.
Har du brug for yderligere hjælp, er du altid velkommen til at skrive til os: ikastbibliotek@ikast-brande.dk.
Du kan også hente hjælp hos Biblioteksvagten.

God fornøjelse med opgaveskrivningen!

Bearbejdet efter en artikel skrevet af Høje-Taastrup Kommunes Biblioteker.