Billedet viser en strand ved solnedgang. Halvgravet i sandet ligger en plastickrus. Havet fylder den højre del af billedet.

Bøger om klima for alle børn

10.03.21
Om det er en pegebog for de helt små, eller en aktivitetsbog for mellemtrinet har vi en masse børnebøger om klimaet. En klog måde at sætter aktualiteten i perspektiv.

Man hører næsten dagligt om den globale opvarmning men og så let at forstå er det ikke. Men der findes mange virkelige gode bøger om det: for alle børn. Og man skal ikke tro, at det bliver en dyster læsning: bøgerne giver plads til optimismen og projekter, der allerede er i gang.

De små (Før skolen)

Flaskens rejse // pegebog // 1-3 år

Følg flaskens rejse fra gaden og ud til havet, hvor den ender på havets bund og i hvalens mave. Mon den til sidst ender der, hvor den hører til?

Svend Genanvend // billedbog // 4-6 år

Som en anden superhelt kommer Svend Genanvend flyvende for at fortælle indbyggerne i den beskidte by om miljø og genbrug.

Plastiksuppe //billedbog // 4-6 år

Frø og Ræv og de andre dyrevenner tager til stranden for at bade og hygge sig. De bliver forbavsede over alt det plastik, de finder der, og bliver enige om, at de fra nu af vil bruge mindre plastik.

Indskoling

Mogens og Mugge // billedbog // 4-8 år

Mågerne Mogens og Mugge er blevet urbaniseret. De spiser ikke fisk, men lever af menneskenes efterladenskaber i form af tabte chips og halvspiste pizzaer. En lang dags søgen efter mad fører dem ud til havet og dets lækre sild.

Vitello redder verden // billedbog // 5-9 år

Vitellos mor siger at verden er ved at gå under. Det vil Vitello gøre noget ved, for "nogen skal gøre det", som han siger til Max, Hasse og møgungen William, der også har hørt noget om "det der klima". Og så går de ellers i gang.

Vores hjem brænder // billedbog // 5-9 år

Da Gretas lærer fortæller klassen om klimaforandringerne sætter det noget i gang i den stille pige. Derhjemme fordyber hun sig i emnet og hvad hun læser og ser fylder hende med gru. Hun føler at hun bør gøre noget, men hvad?

En planet fyldt med plastic og hvad du kan gøre for at hjælpe // aktivitets- og fagbog // 5-8 år

Om hvordan plastic bliver lavet, hvad det kan bruges til og hvor langt tid, det tager at blive nedbrudt, samt om problemerne med plastforurening og de store affaldsøer i verdenshavene. Med idéer til alternativer til plastic i hverdagen og hvordan man kan genbruge plastic.

Mellemtrinet

Klimaforandringer // fagbog // 9-12 år

På to-sider korte kapitler forklares forskellige fænomener inden for klimaforandringer og deres konsekvenser i verden: klimaflygtninge, skovbrande, mm.

Skrald: lort eller lagkage? // Fagbog // 9-12 år

Faktabog om skrald og om hvordan vi kan forvandle vores affald til en nyttig og værdifuld ressource ved hjælp af genanvendelse. Derudover fortælles affaldets historie fra stenalderen til i dag

Lad os redde verden: 50 sjove og nemme ting, du kan gøre for miljøet // aktivitetsbog // 8-16 år

50 praktiske forslag til ændringer i din hverdag, der er til gavn for miljøet. Bl.a. hvordan du kan spare på vandet, bruge mindre strøm, lave mindre affald, genbruge mere, skabe større biodiversitet og forbruge færre (unødvendige) ting

Greta Thunberg // portrætbog // 8-10 år

31 sider men mange illustrationer og en meget overskuelig tekst. Bogens lix-tal er 21. Man gennemgår Gretas klimakamp, taler, og flere emner.

Sikke et spild: skrald, genbrug og en renere planet // fagbog // 7-14 år

Næsten alt, vi mennesker foretager os, efterlader affald. Men hvad sker der med affaldet, og hvordan påvirker det Jorden. Med idéer til, hvordan man kan leve mere miljørigtigt.

Den store klimabog: sådan bliver du en vaskeægte klimahelt! // fag- og aktivitetsbog // 8-13 år

Om klimaforandringer og hvordan de påvirker vores verden. Hvad har klimaet godt af, hvad er skidt for det, hvem kæmper for at gøre en indsats, og hvem vil helst lukke øjnene? Med tips til, hvad du selv kan gøre

Spørg endelig os for flere læsetips om klimaet, vejret, mm. (vi har også skønlitteratur med forskellige læsesværhedsgrader).

God fornøjelse!

Skrevet af Benoit og inspireret af to bibliotekarers udvalg: Lone Petersen, Fredericia Bibliotek og Marlene Lønholdt, Vejle Bibliotekerne.