billede_af_drenge_der_læser

Børn overtager bibliotekernes litteraturformidling

01.05.23
Børn er eksperter på børn, så hvad sker der, hvis børnene får frie tøjler på landets biblioteker, når formidlingen af litteratur skal fortælles? Det får de nu chancen for at vise med den landsdækkende kampagne ”Hvilken verden vil du gå på opdagelse i?”.

Landets biblioteker inviterer sammen med eReolen Go alle børn i alderen 9-12 år til at overtage bibliotekernes litteraturformidling i hele maj måned. Det sker, når bibliotekerne omdannes til én stor ”børn-til-børn”-anbefaling, og lader børnene bestemme, hvilke historier der skal fremhæves som en god oplevelse. For der sker nemlig noget helt særligt for læseiveren, når børn selv bestemmer, hvad de vil læse.

Sådan deltager børn i kampagnen

Alle børn i alderen 9-12 år har mulighed for at deltage, når de besøger deres lokale bibliotek eller klikker sig ind på bibliotekernes digitale tilbud eReolen Go. Her kan børnene komme med anbefalinger og vælge de historier, der skal fremhæves i både det digitale og det fysiske bibliotek.

Så kender du et barn, der elsker bøger og som gerne vil give oplevelser videre til andre børn? Eller kender du et barn, der mangler inspiration, men som helst vil have det fra andre børn? Uanset så tag barnet med ned på dit lokale bibliotek eller følg med hos eReolen Go, hvor bibliotekerne giver børn mulighed for, i fællesskab med andre børn, at få og give gode læseoplevelser videre – bibliotekerne garanterer, at der er en oplevelse i vente for alle.

Ikke kun for børn

”Det er spændende at læse, men jeg skal ha’ en god bog ellers gider jeg ikke” - dreng 4. klasse

Sådan en udtalelse er mere end almindelig blandt danske skolebørn. Flere undersøgelser viser, at børns læselyst er stærkt udfordret, især når børnene rammer mellemtrin. Samtidig viser undersøgelser, at børn inspireres af andre børn og faktisk gerne vil læse, når det er indhold, de interesserer sig for. Selvom kampagnen ”Hvilken verden vil du gå på opdagelse i?” er lavet af børn til børn, er der altså også guld at hente for de voksne. Ved at lade børnene komme aktivt til orde, giver det de voksne en unik indsigt i, hvilke historier der er interessant set fra et børneperspektiv. Så måske de voksne også kan lære noget om gode oplevelser ved at lytte til børnene?

Hvilken verden vil du gå på opdagelse i?

Kampagnen er udviklet sammen med næsten 200 børn fra forskellige steder i landet, hvor børn har fået adgang til bibliotekernes maskinrum og været inddraget i tilblivelsen af kampagnen. Med kampagnen vil folkebibliotekerne og eReolen Go sætte spot på de gode oplevelser, som børn finder i bøgerne. På den måde er børnene med til selv at skabe et univers af de verdener, de vil gå på oplevelse i – og give dem videre til andre.

Kampagnen er en del af projektet ”Det starter med børnene”, der har fået støtte af Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje for folkebiblioteker. Projektet har deltagelse af 46 af landets biblioteker samt eReolen Go