Billedet viser en mur i Ukraines flagfarver.

Fokus på Ukraine

18.02.22
Bliv klogere på et af Europas brændpunkter

Orangerevolutionen i 2004, Majdanrevolutionen og annektering af Krim-halvøen i 2014; Ruslands invasion nu: her har vi samlet romaner og fagbøger om Ukraines historie siden Tjernobyl-ulykken.

Af ukrainsk skønlitteratur er der oversat lidt til dansk. Den mest kendte forfatter i udlandet er Andrej Kurkov, hvis romanen ”Grå bier” udkom på dansk i 2019 og er præget af Ukraines nyere historie. Forfatterens dagbog over Majdanrevolutionen er også en fangende bog, hvori man kan følge med Kijevs hverdags liv for en forfatter og far til tre børn.

Sergij Zjadans romaner kan også anbefales: både ” Og midt i alt dette går frontlinjen” og ”Mesopotamien” skitser en serie af ukrainske portrætter omkring 2014.

Vil du vide mere om selve Ukraine kan du læse dig igennem Andreas Kappelers ”Ukraines historie”, som tager tilbage til landets første spor i det 9. århundrede. Jens Jørgens Nielsens ”Ukraine i spændingsfeltet” fokuserer på de geopolitiske problemer, Ukraine skal dele med.

Krims anneksion betød et nyt liv for Krims Ukrainer, og blandt dem det krimtatariske mindretal. ”Mustafa Jemilev og Krims forfulgte” fortæller den historie gennem mindretallets leders biografi.

Fra Kreml ser man anderledes på begivenhederne i Krim og i hele Ukraine. Samuel Rachlin forklarer forholdene på den anden side af grænsen i ”Jeg, Putin: det russiske forår og den russiske verden”. ”Grænsen, en rejse rundt om Rusland” af Erika Fatland sætter fokus på det gigantiske land og dets mange naboer, hvoraf Ukraine.

DRs Ruslandskorrespondent Matilde Kimer, som i øjeblikket dækker krigen i Ukraine, giver forskellige mennesker en stemme i ”Krigen indeni: skæbnefortællinger fra revolutionen i Ukraine”, som fortæller bl. a. om frontlinjen og Majdan-aktivister.

Den hviderussiske journalist og forfatter Svetlana Aleksijevitj, som er Nobelpristager, har skrevet en meget rystende bog om Tjernobyl-ulykken. ” Bøn for Tjernobyl” giver en række vidner og pårørende mulighed for at fortælle en af de mange historier bag denne katastrofe, som fandt sted i Ukraine i 1986.

Skrevet af Benoit Petit

Vil du låne ukrainske film kan du gøre det på bibliotek.dk her: https://bibliotek.dk/search/work?search_block_form=%22ukrainske%20film%22&select_material_type=bibdk_frontpage&op=S%C3%B8g&year_op=%2522year_eq%2522&year_value=&form_build_id=form-XDa_qyez1sfL6rw1400cLYvhclqzwK1ZIxylmSG4s2Q&form_id=search_block_form&sort=rank_frequency&page_id=bibdk_frontpage&facets%5B%5D=facet.type%3Advd&facets%5B%5D=facet.type%3Advd&facets%5B%5D=facet.type%3Afilm%20%28net%29&facets%5B%5D=facet.type%3Afilm%20%28net%29