billede_af_plakat_for_filmen_Grønlands_stemme

For voksne

IKAST-BRANDE:DOX: Grønlands stemme

21.03.23
Rasmus Lyberth er blevet hyldet for sine kraftfulde stemme og samfundskritiske sange gennem fem årtier. Nu fylder han 70 år og i den anledning er der lavet en portrætfilm. / Hør instruktøren fortælle Warny Mandrup

I ydmyghed over at blive fejret beslutter Grønlands største sanger, den ’arktiske shaman’, sig for at hædre sit grønlandske publikum med en storslået koncert. ’Grønlands Stemme’ følger Rasmus Lyberth før og under jubilæumskoncerten i Grønland. Undervejs fortæller troubadouren om sin karriere, mens kendte sangere som Niels Hausgaard, Teitur og Julie Berthelsen kigger forbi og deler deres personlige oplevelser med hvordan Rasmus Lyberths sange har fået verdens øjne op for Grønland og været med til at forme befolkningens egen selvopfattelse og identitet.

Der var planlagt en kort optræden med Rasmus Lyberth  som bonus før filmen, det bliver desværre ikke til noget, da han er blevet syg. I stedet kommer en anden grønlandsk musiker CPH Dox har  har lavet en aftale med musikeren Ulf Fleischer – som er "Grønlands helt egen lille mand med en stor sangstemme og har lavet numre numre som ”Neriuut”, ”Paarisa”, ”Takorluulertuarpagit” og ”Issiaannarusunngilanga” livé og på plade og er en af de førende kunstnere i Grønland".